Positive Discipline - vriendelijk en vastberaden opvoeden
Recent onderzoek heeft aangetoond dat kinderen vanaf hun geboorte zijn ‘aangelegd’ om zich met anderen te verbinden en dat kinderen die zich in de gemeenschap, gezin en school verbonden voelen, zich erbij voelen horen, minder geneigd zijn om zich te misdragen. Om gelukkige mensen te worden die kunnen bijdragen, moeten kinderen de nodige sociale en andere vaardigheden leren.
Om die reden willen wij graag jullie aandacht vestigen op een bepaalde opvoedmethode die we ondersteunen en waar we ook zelf mee aan de slag gaan. Positive Discipline, vriendelijk en vastberaden opvoeden.
Positive Discipline is een methode die ontwikkeld is om kinderen te leren verantwoordelijke, respectvolle en vindingrijke leden van de maatschappij te worden. Het leert belangrijke sociale en andere vaardigheden op een manier die respectvol en bemoedigend is voor zowel de kinderen als de volwassenen. Hierbij is het belangrijk dat we enkel technieken gebruiken die op lange termijn werken/effectief zijn. Straffen en belonen hoort daar dus niet bij aangezien deze enkel op korte termijn positief zijn. Op lange termijn zullen ze steeds negatieve gevolgen hebben.
Enkele belangrijke principes binnen Positive Discipline:
- Laat een kind doen wat een kind zelf kan doen. Neem het niet over van het kind. Laat het zichzelf aankleden, boekentas en/of zwemzak maken, boterhammen smeren, vlees snijden,…, uiteraard rekening houdend met de leeftijd. Als ze iets nog niet kunnen, dan gaan we het hen leren, zonder het in hun plaats te doen.
- Laat een kind ervaren. Ga niet tussen een kind en zijn/haar ervaring staan. Een kind mag gerust eens kou, honger, pijn of verdriet hebben. Veel ouders hebben vaak de neiging om kinderen hiervoor te beschermen door hen verschillende zaken te verbieden of juist te verplichten. Probeer hiervan af te stappen. Geef advies, maar laat een kind zelf beslissen. Ze zijn dan uiteraard ook zelf verantwoordelijk voor de gevolgen. Ook die gaan we niet oplossen voor hen.
- Betrek kinderen in het maken van afspraken. De bedoeling is om zo weinig mogelijk regels op te stellen, maar om samen met de kinderen afspraken te maken rond de zaken waar je problemen ondervindt, zoals bijvoorbeeld de ochtendroutine, de maaltijden of het slapen gaan. Je zal merken dat het veel vlotter gaat als kinderen mee betrokken zijn geweest in het opstellen van deze afspraken.
Door bovenstaande principes toe te passen en te begrijpen dat je als ouder een rolmodel bent (kinderen doen dus vooral wat ze jou zien doen en niet altijd wat ze je horen zeggen), dan ga je vanzelf merken dat het opvoeden van je kinderen een stuk minder uitdagend verloopt.
Wil je meer over weten over deze opvoedmethode?
Neem een kijkje op de website van Positive Discipline, lees het boek Positive Discipline van Jane Nelsen, kijk ons webinar over vriendelijk en vastberaden opvoeden of contacteer ons!