Schrijfstarters
Samen op weg naar efficiënt schrijven!
Ondanks de toenemende digitalisering, zowel in de klascontext als thuis, is het om meerdere redenen tóch belangrijk om kinderen te leren schrijven.
- Schrijven is een schoolse vaardigheid en is het tot op de dag van vandaag nodig om vlot te kunnen participeren,
- Schrijven heeft een invloed op de fijnmotorische ontwikkeling en vice versa
- Tijdens het schrijven worden er bepaalde hersengebieden geactiveerd die niet geactiveerd worden bij het typen die een positieve invloed hebben op cognitieve processen.
Tóch zien we dat er bij 30 tot 40 procent van de kinderen schrijfmoeilijkheden optreden tijdens hun schoolse carrière. Ze schrijven niet leesbaar, ze hebben een te traag schrijftempo, ze krijgen kramp of pijn bij langdurig schrijven,...
Deze schrijfmoeilijkheden treden vaak op bij kinderen die het schrijven aangeleerd krijgen vooraleer ze handwriting readiness verworven hebben. "Handwriting watte?". Handwriting readiness betekent letterlijk "klaar zijn om te leren schrijven". Om klaar te zijn om te leren schrijven, moet er aan een aantal voorwaarden voldaan zijn, enkele basisvaardigheden verworven zijn. En net daar loopt het soms mis.
De derde kleuterklas is een cruciaal moment om te werken aan deze handwriting readiness. Zo kunnen we latere schrijfmoeilijkheden voorkomen. Maar niet alle kinderen hebben hierin evenveel interesse óf hebben wat extra oefentijd nodig. Daarom starten wij met "Schrijfstarters", een groepsles voor kinderen uit de derde kleuterklas!
Waarom mijn kind inschrijven voor "Schrijfstarters"?
Onder begeleiding van ervaren kinesitherapeuten wordt er in groep gewerkt aan de voorwaarden om tot efficiënt schrijven te komen.
- Werken in groep werkt motiverend. Kinderen kunnen samen plezier maken en leren van elkaar.
- Werken in groep geeft een betere transfer van het geleerde dan 1 op 1, doordat de context gelijkaardig is aan een klassituatie.
- De groepslessen starten met een individuele testafname van de WRITIC, een schrijfmotorisch meetinstrument waaruit individuele doelen worden opgesteld. Er wordt met andere woorden per kind gekeken waar de grootste struikelblokken liggen.
- Er wordt elke les rond een doelstelling gewerkt, maar gedifferentieerd op het niveau van de ontwikkeling van elk kind.
- Elke les is speels en in een bepaald thema en is opgebouwd op basis van onze reeds eerder gedeelde "autopengreep", een trucje om kindjes te leren onthouden wat een efficiënte pengreep is.
- Er wordt gewerkt aan intrinsieke motivatie door kinderen mee inspraak te geven over doelstellingen en activiteiten.
- Er is een nauwe samenwerking tussen therapeuten, ouders en leerkrachten.
Praktische informatie over "Schrijfstarters"
- Groepsles voor kinderen uit de derde kleuterklas.
- Een reeks van "Schrijfstarters" bestaat uit 10 lesmomenten van 1 uur.
- De eerste les wordt de WRITIC afgenomen. De resultaten hiervan worden teruggekoppeld naar de ouders.
- Al het materiaal wordt voorzien door de therapeuten.
- Schrijfstarters start telkens in februari en gaat door op vrijdag van 16u-17u.
De exacte lesdata kunnen teruggevonden worden bij het inschrijvingsformulier. - De lessen gaan door in een vestiging van Kindercentrum De Groeitrap.
- Naast de 10 lesmomenten krijgt je kind bij aanvang een oefenbundel met oefeningen en tips voor thuis.
- De prijs bedraagt €180, inclusief BTW. ;
- Mogelijkheid tot evolutieverslag, inclusief beschrijving van testresultaten aan een meerprijs van €55